donderdag 23 oktober 2008

Geluksgewoonten

Vaak denken mensen, als ze tegen zichzelf aanlopen: Zo ben ik nu eenmaal. Zo zit ik in elkaar. Dat zit er nu eenmaal zo ingebakken. Dat hebben wij thuis allemaal zo; of meer van dergelijke denkfouten.
Meestal echter zijn het slechts gewoonten. Iets wat je aangeleerd hebt.

Maar je bent niet je gewoonten. Je hébt ze!
En gewoonten kunnen vóór of tégen je werken. Je kunt ze aan- en afleren.

Vergelijk je gewoonten met een ingesleten pad. Een ouderwets karrenspoor, als je wilt.
Vraag je je wel eens af: waarheen leidt dat pad?
En wat nou als het eerste spoor je steeds brengt naar ongenoegen, misverstanden, woordenwisseling of zelfs ruzie? Je elke keer leidt naar waar je eigenlijk niet wilt zijn.
En dat andere spoor leidt naar meer vreugde in je leven, en blijdschap, liefde, begrip.
Wat doe je dan? Wat kun je dan? Wat wil je dan?

Welke geluksgewoonten heb jij en welke dwaalsporen volg je?
Van een dwaalspoor afkomen en een nieuwe afslag nemen is alleen de eerste (paar) keer lastig. Je moet even over het bultje heen om uit het spoor te komen, maar meteen daarna vormt het nieuwe zich al.
Is het dan niet de moeite waard om die afslag eens te nemen? Al is dat in het begin even wennen?
Het levert je zoveel op.
Maak er gewoon eens een sport van om je oude ingesleten, negatieve patronen te doorbreken. Het houdt je jong en soepel van geest. Je ervaart meer vrijheid en geluk, want je gaat op deze manier ondervinden dat geluk niet iets is wat je overkomt, maar iets is waarvoor je kunt kíezen.

En je geluksgewoonten? Die ga je onderhouden! Dat spoor ga je zo vaak mogelijk lopen.
Zet ze eens voor jezelf op een rijtje (ook dat is een geluksgewoonte) en zie waar je jezelf al steunt, wat er allemaal al goed gaat, hoe goed je het doet. Dit stimuleert je zelfvertrouwen enorm en maakt het meteen makkelijker om je dwaalsporen te wissen.


Voor mezelf heb ik ook een lijstje gemaakt.
Doe er je voordeel mee.

* ik neem elke dag, liefst aan het begin een flinke portie inspiratie tot me. In de vorm van een tekst, (gelezen of zelf schrijven), filmpje, quote (mijn hele huis hangt vol met mijn zelfgemaakte levenswijsheid op doek ( als je geïnteresseerd bent, klik http://www.renatevullings-schildertdoor.blogspot.com/)
* ik affirmeer: als ik mezelf betrap op een belemmerende gedachte, stop ik, kijk ik ernaar en zet er iets voor in de plaats wat me sterker maakt en net zo, of misschien nog wel meer waar is.
* elke ochtend drink ik meteen als ik wakker word een half literflesje water, waarin ik edelstenen stop die het water de hele nacht op kunnen laden en er een helende kracht aan geven; werkt (als je lichaam eraan gewent is) net zo goed, zelfs beter als een kop koffie en je hebt meteen 1/4e van je dagelijkse hoeveelheid binnen.
* Als ik niet meer weet wat ik moet doen of hoe ik verder moet, zeg ik tegen mezelf: ik ben benieuwd hoe ik dit op ga lossen (een krachtige NLP-techniek). Mijn onderbewuste wijsheid neemt het dan over en ik sta inmiddels regelmatig versteld van mezelf. Als ik meer afstand nodig heb, zeg ik m'n naam ipv ik.
(bv. Ik ben benieuwd wat Renate zal doen om deze teksten geredigeerd en uitgegeven te krijgen ;-))
* Bij alles wat ik doe vraag ik me af of het me energie kost of geeft. Of het mijn hart vult en ziel beroert. Als het antwoord daarop JA is, stop ik met redenen bedenken en DOE ik.
* Elke dag probeer ik zelf ook zoveel mogelijk mensen te inspireren. Heb zelfs inmiddels een www.BeLight-inspiratiecentrum.nl.
* Ik schrijf dingen voor mezelf op; het geeft inspiratie, je komt op gang. Zoals nu met het opschrijven van geluksgewoonten.

Meer geluksgewoonten, zo los uit de pols:
* houd op met haast hebben
* ben lief voor jezelf. en geduldig
* leer loslaten! Wie loslaat heeft twee handen vrij om het geluk te grijpen
* een paar keer per dag rekken en strekken
* wissel 'zit'uren af met evenveel 'beweging' uren
* als je niet kunt kiezen wat je zult eten of drinken, kies dan voor de gezondste optie
* lever instant-behoeftes eens in voor lange termijn vervulling
* beschrijf je toekomst alsof het al gerealiseerde geschiedenis is. Je kunt het voor jezelf opschrijven als je wilt
bv.: Op een zeker moment las ik in een blog over geluksgewoonten creëren en dat heeft mijn leven veranderd. Ik begon in te zien dat... waardoor ...mogelijk werd en ik nu dit fantastische.....gecreeërd heb.
Fantaseer er lustig op los, over hoe jij je leven graag zou willen zien en wat je hebt gedaan om zover te komen.
* neem eens afstand van je emotie
Als je in een emotie schiet, vraag je dan af: Hoe doe ik dat?
bv. de moed verliezen, onzeker worden, etc
Sta eens even stil: Wat denk je, wat zeg je tegen jezelf? Wat doe je vervolgens en welke conclusie trek je nu? Welke andere conclusie zou je net zo goed kunnen trekken die beter voor je werkt? Hoe voel je je daarbij?
* houd je focus op wat werkt voor je. Maak bv. je eigen geluksgewoontenlijstje.

Dussss:
Wat zijn jouw geluksgewoonten?

Geen opmerkingen: